Klaar voor de 2e Go/ No Go

render van de boot

Na veel stoeien en nog meer informatie zoeken over de Jol zijn wij blij dat er gezegd kan worden dat wij klaar zijn voor de volgende go en dus zullen gaan starten met de boot!

Dit deel van het bouwen van de boot was zeer zwaar maar heel erg belonend, wij hebben geleerd met Rhino te werken (dit was een grote klus). Doordat wij een paar weken voor het go/ no go moment nog met een aanpassings probleem zaten hebben wij nog heel laat de boot ontwikkeld, maar doordat wij enorm gemotiveerd zijn hebben wij alle obstakels kunnen overbruggen (mede dank aan Bram Bekker). Ook hebben wij een volledige werkvoorbereiding van de romp gemaakt, dit was niet zo lastig.

Hierbij wil ik ook mededelen daar er binnenkort heel veel updates zullen gaan komen over de boot.

Bedankt voor iedereen die ons heeft gesteund tot dit punt,

IJbe Wever en Rens Werner

Een bezoek aan Mr. Hottentot

Afgelopen donderdag zijn IJbe en Rens bij een van de laatste nog levende Oost Zaanse jollenbouwers geweest: Simon Hottentot. Met zijn 88 jarige ervaring weet hij zeer veel te vertellen over de Oost Zaanse Jol, over hoe ze gebouwd werden waarvan en de geschiedenis van de boot. Ook hij heeft ons zijn oude werkplaatsje laten zien waar hij nog steeds werkt aan bankjes en tafels hij was zelfs nog bezig met roeiriemen. Daarna heeft hij ons een echte Jol laten zien die hij heeft onderhouden voor iemand. Zo hebben wij dus maten schuinten en een iedee gekregen van een echte Jol. Dit heeft ons echt geholpen bij de bouw van de Oost Zaanse Jol. Hiermee bedanken wij Mr. Hottentot enorm veel om ons te helpen bij de Jol.

het bouwbed

Wij hebben met de leraar samen bepaald wat voor bouwbed gaan bouwen en hiervan hebben wij een werktekening gemaakt samen met een schets en een werkvoorbereiding.

Hier boven staat de hele werkvoorbereiding van het bouwbed.

Geschiedenis.

Nadat wij de werktekening van de jol hadden bemachtigd vonden wij het nog niet genoeg. wij miste nog veel geschiedenis van de Zaanse Jol: waar werd deze voor gebruikt waar werden de jollen gevaren. Hiervoor is Rens naar het archief van Zaandam gegaan. Hier heeft hij zeer veel geschiedenis van de Jol gevonden, maar ook zeer veel foto’s.

Dit zijn twee krantenstukken die Rens gevonden heeft. het is slecht leesbaar, Rens is bezig met het overzetten van het schrift. Hier staat zeer veel info in. Er staat dat de boten gebruikt worden voor het melken van koeien en dat de bootjes over de zaan gingen en eigenlijk overal hebben gevaren in een straal van 10 km rondom Zaandam. Er zal nog meer info vrij komen over de Jol maar daar word nog aan gewerkt.

Werktekening

De werktekening

Wij zijn op onderzoek uit gegaan om werktekening te bemachtigen, zodat wij de Zaanse jol kunnen nabouwen. Hiervoor zij wij naar het scheepsvaartmuseum gegaan omdat zij veel informatie hebben in hun bibliotheek.

Bij de bibliotheek waren wij met behulp van de medewerkers op het boek verdwenen schepen van: G.J. Schutten. hier stond zeer veel informatie over allemaal traditionele schepen waaronder ook De Zaanse Jol. Hier stond ook een hele werktekening van de Jol zie afbeelding. hiermee was onze missie van dit bezoek geslaagd. en konden wij tevreden naar huis gaan.