PVE

Programma
van eisen

IJbe Wever en Rens Werner
Jachtbouw HMC 2020

1.           
Functie

Algemeen

1.1.          
De boot moet te water gaan en volledig blijven drijven.

1.1.1.                
bekijk 3.1. voor de constructieve oplossing.

1.2.          
De Jol zal in de natuur varen en moet bedoeld zijn om in het
Ilperveld te varen als vrijetijdsbesteding.

1.2.1.                
De Jol is bedoeld om rustig van de natuur te genieten. Het is
belangrijk dat de Jol de natuur niet zal verstoren. Geluid is een belangrijk
aspect

1.2.1.1.                      
De Jol wordt stil voor gestuwd zie punt 1.7.

1.3.          
de Jol moet door het Ilperveld varen waar veel blubbersloten
zitten. En moet weinig diepgang hebben.

1.4.          
De Jol moet licht worden gebouwd, kijk bij 2.1. voor de oplossing.

 

Voortstuwing

Riemen

1.5.          
De Jol wordt primair voortgestuwd door
riemen. Dit doen we omdat de Jol traditioneel gezien bedoeldis als een
roeiboot.

1.5.1.                
De
riemen zitten vast op roei dollen, bekijk 3.3 hoe de dollen gemonteerd zitten.

1.5.2.                
De riemen moeten zeer taai zijn om
tegen de druk van het roeien te kunnen. Bekijk 2.1. voor het antwoord.

1.5.3.                
Roeispanen moeten twee kanten het
water in gedrukt worden.

1.6.          
De Jol moet makkelijk roeibaar zijn,
zodat de Jol zeer snel roeit en minder snel in blubber vast blijft zitten.

1.6.1.                
De Jol moet licht en vlak zijn om over
het water te glijden voor minder weerstand.

1.6.1.1.                      
bekijk ook 2.1. voor de oplossing.

 

Buitenboordmotor

1.7.          
De Jol wordt secundair voortgestuwd
door een elektrisch buitenboord motor.

1.7.1.                
De Elektrisch motor moet aan de boot
vast zitten zie 
1.5. hoe de motor gemonteerd zit.

1.7.2.                
De motor maakt ongeveer  max 3pk.

1.7.3.                
Zie
1.4.1. waarom we voor een elektrisch aandrijving hebben gekozen.

1.7.4.                
De motor zit op de Jol voor het gemak 
als er even niet geroeid wilt worden.

1.7.5.                
De Jol moet voor en achteruit kunnen.

1.7.5.1.                      

De Electra motor heeft voor/achteruit versnelling.


Romp

1.8.          
De punt (steven) van de boot moet door het water snijden voor minder   weerstand tegen de boot.

1.8.1.                
Zie
2.9. voor de oplossing.

1.9.          
Er
komt een spiegel op de Jol voor montage van de elektrische motor. De
motor zit vast aan de spiegel anders kan de motor geen kracht overdragen.

1.9.1.                
De spiegel komt vast te zitten tussen de huid. De constructie van de spiegel
staat bij 3.2. uitgelegd.

1.9.2.                
Het wordt een kleine spiegel zie onder de kop vormgeving bij 2.6. hoe groot de
spiegel wordt.

 

Interieur

1.10.       De roeibank moet uitneembaar zijn.

1.10.1.            
Het centrale midden roeibank moet uitneembaar zijn om extra ruimte te creëren als er
niet geroeid word.

1.11.       Er komen twee waterdichte opberg
ruimtes op de Jol.     

1.11.1.            
Voor
de opbergruimte komen er twee plastic of rvs schroefdoppen om bij opberg ruimte
onder de dekjes te kunnen.

1.11.1.1.                 
montage
zie 3.6. om te zien hoe de doppen en de opberg ruimte waterdicht zijn.

1.11.1.2.                 
zie
2.10. waar de opberg ruimte en de doppen zitten.

1.12.       Ter bescherming van de vloer komt er een
vlonder in de boot te liggen, om droge voeten te houden als
er vocht in de boot ligt.

1.12.1.            
Als je wilt zien hoe de vlonder er uit ziet ga dan naar 2.10.

 

Aanmeren

1.13.       De Jol moet bij een steiger of oever makkelijk
aan te meren zijn.

1.13.1.            
De Jol heeft kikkers om makkelijk de boot met een touw aan de kant te binden.

 

Bescherming

1.14.       Ter bescherming van de romp zit er om
de hele boot bescherming om de boot netjes te houden en zodat hij een beetje
tegen een stootje kan, en zodat hij geen beschadigingen oploopt bij aanmeren.

1.14.1.            
zie 2.11. waar de bescherming strips komen en hoe groot de bescherming is, en waar
het van gemaakt is.

1.14.2.            
bekijk ook 3.7. Hoe de bescherming  gemonteerd
zit aan de boot.

1.15.     Om de motor en de spiegel te beschermen komt er een RVS bescherming over de spiegel.

1.15.1.            
Bekijk 2.6. Hoe groot de spiegelbescherming is en hoe deze er uit ziet.

1.15.2.            
bekijk 3.8. Hoe de spiegelbescherming gemonteerd zit.

 

 

 

 

2.          
Vormgeving

 

Houtsoort

 

2.1.          
De Jol wordt gemaakt van 3 houtsoorten. Dit is nodig vanwege de verschillende functies van de te maken onderdelen. Elke houtsoort heeft zijn specifieke kwaliteit.

2.1.1.                
De volledige romp is gemaakt van Red Cedar omdat het een zeer
lichte houtsoort is maar relatief zeer sterk, wij kozen hier specifiek voor
omdat de boot licht moet zijn. Ook is de kopse kant van het dek van red Cedar.

2.1.2.                
De riemen zijn van essen aangezien de roeispanen stug en een
beetje flex moeten hebben.

2.1.3.                
Teak word gebruikt voor het dek om de Jol een retro uitstraling te
geven en omdat het teak niet gelakt hoeft te worden vanwege de weer
bestendigheid van teak.

2.1.4.                
Voor de vlonder weten wij nog niet welke houtsoort wij gebruiken
wegens het feit dat deze keuze nog niet gemaakt is.

 

Kleur

2.2.          
De romp moet geschilderd worden

2.2.1.                
De kleur van de romp is al bekend deze word vecht grijs en zal de
hele romp kleuren. Behalve de teak dek en de vlonders weten wij nog niet.

2.3.          
De naden van het teakdek willen we met zwarte kit af kitten.

2.4.          
Voor de vlonders is nog niet bepaald welke kleur wordt gebruikt en of er een wordt
gebruikt dit is nog in overleg.

 

Materialen

2.5.          
voor de boot zijn vele materialen nodig: hout voor de romp, dek, de dollen,
stootrand, boegbeslag, kikkers, dop voor opbergplaats, epoxy, glasmatten en
veel verf.

2.5.1.                
Als
je wil weten welke soorten hout bij bepaalde onderdelen zitten ga je naar 2.1..

2.5.2.                
De dollen, stootranden, kikkers en de boegbeslag worden hoogst waarschijnlijk
gemaakt van RVS omdat deze meestal constant word blootgesteld aan vocht omdat de
boot buiten ligt en RVS geeft een prachtige uitstraling.

2.5.3.                
Het materiaal van de schroef dop voor de bergruimte is nog niet bepaald omdat er
nog wordt getwijfeld tussen kunststof en RVS wat vinden jullie hier van.

2.5.4.                
Voor de glasmatten en epoxy is nog geen merk gevonden, al zijn er mensen die een
goed merk kennen zouden wij graag horen over jullie meningen hiervan. Wel is
het zo dat de boot 3 lagen glasmatten krijgt rondom de hele romp voor veel
goede bescherming.

2.5.5.                
De verf is al deels bepaald maar wij willen nog wel meningen over de antifouling.


 

Afmetingen

2.6.          
Ondanks dat nog niet alle precieze maten bekend zijn van de Jol
kunnen wij wel ongeveer wat de maten zijn zodat er wel een overzicht is van de
grootte.

2.6.1.                
De boot word 4,5 meter in de lengte omdat de boot achter het huis
van de klant moet liggen. Dit huis is 5 meter dus is er ook nog ruimte achter
de spiegel voor het motortje en spiegel bescherming.

2.6.2.                
De boot word 35-40 cm hoog en 1m breed omdat in verhouding de Jol
in de breedte en hoogte hetzelfde blijft als op de werktekening.

2.6.3.                
Over alle bescherming word nog gedacht maar er zijn wel al ruwe
maten om vorm te geven.

2.6.3.1.                      
De stootranden zullen niet dikker zijn dan 4 mm en worden niet breder
dan 3cm. de rand krijgt een lengte van ongeveer 5m helemaal rondom
de zijkant.

2.6.3.2.                      
het boegbeslag zal met een vouw van 15 cm hoog en 15 cm diep om de
punt heen zitten om de punt redelijke bescherming te geven.

2.6.3.3.                      
De spiegel bescherming zal de breedte van de spiegel zie 2.4.1.4.
de diepte is niet veel groter dan 40 cm van de spiegel af. De dikte van de
bescherming is niet meer dan 10 cm.

2.6.3.4.                      
De spiegel word 25mm dik omdat de spiegel niet te slap moet zijn
voor de motor. 

2.6.3.5.                      
Voor de roeispanen weten wij nog niet de maten omdat deze maten
onbekend voor ons zijn. Als mensen een beetje een idee hiervan hebben staan wij
hier open voor.

2.6.3.6.                      
De teak dekken zullen beiden  
ongeveer 25 cm hoog zijn vanaf de bodem. Beiden zullen net zo breed
worden als de boot, bij de punt word het dek ongeveer 80 cm lang en bij de
spiegel zal hij ongeveer 40 cm lang zijn.

 

Afwerkingen

2.7.          
De Jol zal verschillende lagen afwerking krijgen om alle houten
delen te beschermen tegen rot, verwering, aangroei en om te zorgen dat de boot
veel minder onderhoud heeft dan normaal.

2.7.1.                
Voor de onderlaag van de boot gebruiken wij epoxy en glasmatten om
te zorgen dat de boot veel minder onderhoud hoeft te krijgen hieraan. Dit geld
niet voor het teak dek en de vlonder. Wij zullen er van uit gaan dat de riemen
ook een epoxy onderlaag krijgt, wij weten dit nog niet volledig zeker maar gaan
dit wel hoogst waarschijnlijk doen.

2.7.2.                
Als hoofd afwerking gebruiken wij vecht grijze verf, dit
gaat over de gehele boot tot de waterlijn. Behalve op bepaalde
plekken. Dit zijn de teak rand en het teak dek.

2.7.3.                
De antifouling word een andere kleur, dit is nog in overleg. dit
word waarschijnlijk harde antifouling omdat de boot gedurende lange tijd in het
water ligt, en niet maar een vaar seizoen.

2.8.          
De schuurafwerking van de boot is ook heel belangrijk. wij zullen
de boot met een schuurrij schuren zodat alle kleine hobbeltjes uit het hout zijn geschuurd. Wij
zullen met de aangegeven korrels schuren om de boot zo glad mogelijk te maken.

 

De vorm van de Jol

2.9.          
De vorm van de romp en de huid van de Jol.

2.9.1.                
Het design van de Jol is heel speciaal omdat het een dunne
smalle platbodem is. Hier staat alles over de vorm van de romp van de Jol zelf.

2.9.1.1.                      
De romp heeft een platte bodem, dit zorgt ervoor dat de Jol heel
vlak op het water ligt en zeer stabiel is.

2.9.1.2.                      
De huid word een knikspant, hierdoor komt er geen ronding maar een
hoek tussen de zijkant van de huid en de onderkant.

2.9.1.3.                      
De zijkant van de huid gaat in een schuin vlak omhoog en 

                         gaat niet met een bocht omhoog, dit zorgt vaar een rechte huid.

2.9.1.4.                      
In de zijkant komt een overnaadse hoek dus loopt de zijkant niet
in een rechte lijn omhoog maar wel met het zelfde evenwijdige vlak.

2.9.1.5.                      
Naar de punt toe loopt de Jol heel spits, hij oogt dus heel smal
aan de voorkant en kan dus goed door het water heen snijden.

2.9.1.6.                      
De achterkant krijgt een spiegel en oogt aan de achterkant dus
vlak en niet spits zoals het origineel.

2.9.1.7.                      
Ook krijgt de jol een ronde beugel aan de voorkant. Dit
doen wij omdat de originele Oostzaner jol dit ook had. En omdat de boot wel een
beetje een originele uitstraling krijgt is dit een goed detail.

 

 

Interieur

2.10.      
Alle interieur van de Jol.

2.10.1.            
zowel aan de punt als aan de spiegel komt een dek. Deze twee
dekken worden aan de bovenkant ingelegd met teakhout, op de kopse kant wordt red Cedar bevestigd. 

                   Beide krijgen geen bolling maar blijven helemaal vlak. 

                   Wel worden de naden gekit. De binnenkant van de dekken blijven hol en dienen als
opbergplaats voor spullen. Deze opberg plaatsen worden ook waterdicht afgekit.

2.10.2.            
Aan de kopse kant van de teak dekjes komen schroef doppen om in de
binnenkant van de opbergruimte te komen. Beide doppen zitten in het centrum van
de kopse kant. De doppen worden afgekit om de ruimte waterdicht te houden.

2.10.3.            
De vlonders worden open zodat water dat in de romp is gekomen er
onderuit kan dampen. De vlonders komen tussen de spanten te liggen.
Ook komen er, om de vlonderdelen onderling te verdelen, aan de onderkant een paar dwars latten.

beslag

2.11.      
Het beslag zit helemaal rondom de boot.

2.11.1.            
 Tegen de rand van de
zijkant van de huid zit een beschermingstrip gemonteerd.

2.11.2.            
Het boegbeslag zit tegen de punt en gaat helemaal naar beneden
tot onder de waterlijn

2.11.3.            
De spiegelbescherming zit tegen de spiegel op de hoogte van de
klemmen van de buitenboord motor.

 

 

 

3.           
Constructie

montage

3.1.          
wat houdt de constructie bij elkaar

3.1.1.                
We gebruiken ter verlijming van de overnaadse gangen ingedikte
epoxy. Vervolgens wordt er een fillet in de hoek van de gang gelegd en lamineren we de
huid met een combinatie van glasweefsel met epoxy. Hiermee maken we de romp
waterdicht.

3.1.2.                
De overnaadse gangen zitten tegen de spanten aangeschroefd om de
gangen niet zomaar los te laten stroken en zodat de gangen niet zomaar los
schieten.

De opbouw

3.2.          
wat is de constructie

3.2.1.                
De opbouw van de boot begint bij de vlakke bodem(huid). Deze zal
met gangen verlijmd worden, en komt in een ronding van de boot naar de
achterkant.

3.2.2.                
De zijkant van de huid zal met een kombinatie van gangenbouw en
overnaads verlijmd worden. in de hoeken van overnaadse naad komen fillets.
Hierdoor kunnen er glasmatten over de huid heen gelegd worden.

3.2.3.                
Aan de binnenkant komen 7 spanten, maar de spanten zijn allemaal
niet een geheel elke spant bestaat uit twee stukken en worden tegen elkaar vast
gelijmd en geschroefd.

3.2.4.                
De spiegel wordt vast gezet door hem tussen de gangen vast te
lijmen. Deze wordt ook met epoxy verlijmd.

3.2.5.                
De teak dekken worden gemonteerd door de kopse kanten als een
soort spant tussen de gangen vast te kitten en hierover heen een plaat met teak
ingelegd ook deze word waterdicht vastgekit.

Subonderdelen.

3.3.          
De dollen zitten vast d.m.v. een verlijming en schroeven die met
pluggen zijn afgewerkt.

3.4.          
Wij weten nog niet of riemen uit een stuk hout komen, als mensen
hier iets van weten zouden wij dit graag horen.

3.5.          
De vlonder word op de bovenkant van de spant gemonteerd maar word
onderling aan de onderkant vast gezet.

3.6.          
De dop om bij de bergruimte komen wordt ook met kit en schroeven
waterdicht gemonteerd.

Bescherming

3.7.          
Het boegbeslag zal gemonteerd worden met kleine nageltjes door het beslag
heen. Dit geldt ook voor de bescherming strips.

3.8.          
De spiegelbescherming wordt met schroeven en epoxy vastgezet. Deze
zal gemonteerd worden ter hoogte van de buitenboord motor.

 

4.          
Economisch

4.1.          
Afspraken over het geld.

4.1.1.                
Er is geen limiet vastgesteld aangezien de boot gewoon van goede
kwaliteit moet zijn.

4.1.2.                
Wij houden een ordner bij met alle uitgaves en geldzaken en eens
per maand als de bouw van de boot gestart is vragen wij al het voorgeschoten
geld terug.